Milano, Londra, New York, dar mai ales … Paris! Cel mai mare oraș din Franța este considerat de experții de modă ca fiind capitala mondială a modei și leagănul acestei industrii. De ce tendințele promovate pe Sena sunt urmate de întreaga lume și cum a influențat stilul parizian moda pe care o cunoaștem astăzi?

Un oraș al iubitorilor de cultură, al îndrăgostiților, dar mai ales – al modei. Cum a câștigat Parisul aceste epitete?

La mode c’est moi!

Începuturile modelării trendurilor globale de către locuitorii Parisului pot fi urmărite încă din secolul al XVII-lea, în garderoba personală a domnitorului francez, Ludovic al XIV-lea. Regelui Soare, autorul expresiei „Statul sunt eu” („L’État c’est meu”) îi plăcea să fie înconjurat de lux – fapt demonstrat și de reședința lui de la Versailles. El a avut grijă nu numai de designul interior, ci și de exteriorul palatului. Regele și-a creat hainele astfel încât să acopere defectele siluetei sale, iar când a început să-i cadă părul, a purtat peruci masive cu șuvițe crețe. În scurt timp, acest obicei a fost adoptat de către aristocrații francezi, care au început să pună preț pe aspectul fizic.

Clasa socială inferioară a obținut un acces mai bun la modă în anii 1770, când primele reviste pe acest subiect au văzut lumina zilei. Atunci, o audiență mai largă a cunoscut conceptul sezoanelor de modă și schimbarea stilurilor. La scurt timp, la începutul secolului al XVIII-lea, buticurile și atelierele profesionale de croitorie au început să apară pe străzile Parisului ca ciupercile după ploaie.

Le début de haute couture

Moda a fost un element foarte important al vieții curții habsburgice. În 1770 Rose Bertin a deschis la Paris popularul boutique Le Grand Mogol. Ea a fost responsabilă de îmbrăcarea și stilizarea celui mai important cuplu al Franței și a elitei locale. Acestea au fost semințele de haute couture (literalmente “croitorie înaltă”) – outfit-uri de lux bazate pe mărimile și preferințele clienților. Era opusul prêt-à-porter („gata de purtat”), adică haine produse în serie și disponibile în magazine.

După Revoluția Franceză, nu aristocrația, ci burghezia a fost cel mai important client al industriei modei. Omul care a dominat această afacere pe Sena a fost … un englez. Charles Frederick Worth, venit la Paris în secolul al XIX-lea și a revoluționat complet abordarea modei. Lui îi datorăm introducerea colecțiilor întregi de haine și spectacolele de modă cu modele. El a fost, de asemenea, primul care a promovat și coerent imaginea de brand.

Știai că…?

Charles Frederick Worth a venit cu ideea de a schița proiectul înainte de a-l crea – lucru adesea mai scump.

Datorită realizărilor sale, Frederick Worth a fost considerat primul designer – și nu croitor. Mulți oameni îi atribuie și titlul de „tatăl modei haute couture”.

Mademoiselle Chanel et monsieur Dior

Secolul XX este o adevărată înflorire a afacerilor modei. În sfârșit, femeile au fost „eliberate” de corsetele incomode și de rochiile masive, care au fost înlocuite cu piese vestimentare mai confortabile și mai practice. Acest lucru este datorat în mare parte lui Coco Chanel. În 1919, designerul din Paris a deschis prima casă de modă în care și-a promovat stilul atemporal, astăzi încă popular. Little black dress, pantalonii de damă, sacourile din tweed, gențile mici de mână matlasate și imitațiile de bijuterii – acestea sunt doar câteva tendințe de modă pe care le datorăm designerului francez. Tot ea a fost cea care a lansat pantofii bej, cu toc mic și cu vârf negru, care erau meniți să facă piciorul mai zvelt.

După Al Doilea Război Mondial, Parisul a devenit din nou centrul atenției pentru lumea modei – totul datorită colecției „New Look” a lui Christian Dior, care a văzut lumina zilei în 1947. Clientela, obișnuită cu ținute modeste și rentabile, a fost destul de șocată atunci când a văzut fustele și rochiile lungi, evazate ale lui Dior, precum și croielile care subliniau formele feminine. Semnul distinctiv al desenelor sale a fost bustul și talia evidențiată, care inițial a provocat o mulțime de controverse. Cu toate acestea, chiar și în zilele noastre, creațiile sale întruchipează stilul feminin, în care tocurile subțiri sunt elemente inseparabile. Lui Christian Dior trebuie să-i mulțumim forma, pe care o cunoaștem astăzi, a tocurilor.

Astăzi, într-o perioadă în care moda este disponibilă aproape tuturor, iar orașele mari ale lumii aspiră la titlul de capitală globală al acestei afaceri, rolul Parisului în conturarea tendințelor actuale este încă imens. Cele mai mari case de modă din lume – chiar dacă fondatorii lor nu sunt francezi – trebuie să-și facă prezența și în acest oraș, iar Săptămâna modei de la Paris organizată aici atrage iubitorii de modă din toată lumea. Pentru mai multă inspirație de pe podiumurile de modă franceze, te invităm să citești articolul nostru despre pantofii în stil parizian.

Autor

Agnieszka Ślęzak

Deși se pare că tocurile înalte și sneakerșii nu merg mână în mână, aceste modele de pantofi sunt printre preferatele mele. În garderoba mea domină culoarea neagră și imprimeurile florale. În viața privată sunt un fan al umorului negru, al animalelor și al filmelor lui Quentin Tarantino.
Textul original al articolului a fost tradus și adaptat în funcție de cerințele blogului epantofi.ro.

Acest site utilizează cookie-uri pentru a oferi servicii de calitate. Utilizarea ulterioară a site-ului reprezintă acordul dvs. în legătură cu utilizarea acestora. mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close