Privește în jur atunci când mergi pe stradă – poți spune care este cea mai populară formă de activitate fizică? Ai ghicit! Este vorba despre alergare, un tip de mișcare pe care îl practică persoanele de toate vârstele și din toate colțurile lumii. Ei bine, orice tip de sport se poate transforma rapid în pasiune atunci când porți echipamentul potrivit, iar antrenamentul de alergare nu este excepția de la regulă.

Din moment ce picioarele noastre sunt diferite, iar încălțămintea pe care o purtăm trebuie să fie adecvată suprafeței de alergare, dar și sezonului, ghidul nostru te va ajuta să alegi perechea perfectă de adidași pentru ca alergarea să fie o activitate fizică plăcută și confortabilă. Nu înainte de a dezvălui beneficiile alergării!

CUPRINS:

ALERGAREA: CE BENEFICII ARE ȘI CUM TE ECHIPEZI CORESPUNZĂTOR?

Alergarea este o formă de antrenament ușoară, accesibilă oricui, care oferă o mulțime de beneficii pentru sănătatea fizică și psihică, dar și pentru siluetă. Alergarea întărește imunitatea, îmbunătățește calitatea somnului și previne durerile de spate și pe cele de genunchi.

Întărește sistemul osos

Se spune despre alergare că este un sport de impact, care pune în pericol sănătatea articulațiilor. De fapt, adevărul este exact contrariul: întreg sistemul osos al atleților este consolidat în timpul alergării, datorită faptului că această activitate fizică stimulează producția de osteoblaste, celule care întăresc oasele.

Crește performanțele atletice

Performanța unui sportiv, fie el începător sau profesionist, se măsoară în rezistența la efort. Odată cu înaintarea în vârstă, sau pe fondul sedentarismului, aceasta scade, având consecințe nedorite asupra oaselor și a țesutului muscular. Incluzând alergarea în stilul tău de viață vei preveni astfel de probleme.

Combate îmbătrânirea

Pe măsură ce înaintăm în vârstă, nivelul hormonului de creștere (HCG) scade; secreția acestuia poate fi stimulată prin alergare. HCG este răspunzător pentru menținerea aspectului tânăr, motiv pentru care alergarea este un aliat de încredere în lupta cu semnele îmbătrânirii.

Îmbunătățește capacitatea cardiacă

Tu știi ce se întâmplă cu inima ta în timp ce alergi? Ei bine, aceasta pompează sângele mai rapid, pentru ca oxigenul să poată ajunge acolo unde este nevoie. În acest mod, fluxul sanguin este îmbunătățit și întărește mușchiul cardiac.

Ajută la menținerea greutății dorite

Alergarea este o modalitate prin care putem consuma calorii, de aceea este o formă de antrenament ideală pentru controlul greutății. În plus, corpul tău va fi mult mai tonifiat, și musculatura mai definită, în special în zona abdomenului, a gambelor și a coapselor.

Îmbunătățește calitatea somnului

Dacă te confrunți deseorii cu insomnii, include alergarea în rutina ta de antrenament. Vei vedea că te vei odihni mult mai bine și vei avea un somn profund.

Conferă o stare de bună dispoziție

Încă de la primele sesiuni de alergare, starea ta de spirit se va îmbunătăți considerabil. Am putea spune chiar că acest tip de mișcare este o pastilă foarte eficientă care combate anxietatea și stresul!

Echipamentul de alergare cuprinde câteva elemente de bază: pentru femei, o pereche de colanți care permite pielii să respire, o bustieră care să ofere suportul optim pieptului, o bluză din material tehnic. O șapcă pentru protejarea de soare, o manșetă pentru îndepărtarea urmelor de transpirație sau șosetele speciale pentru alergat sunt alte accesorii ce pot fi folosite în timpul antrenamentelor.

Bărbații, în schimb, pot opta pentru un short, pentru colanți de alergare sau pentru pantaloni de trening. Oricare dintre aceste piese pot fi completate cu un tricou din spandex și cu o bluză sport.

Componente esențiale ale pantofilor de alergare, atât în cazul femeilor cât și al bărbaților sunt pantofii sport. Practic, aceștia sunt singurele elemente vestimentare ale echipamentului care iau contact cu solul, motiv pentru care confortul și siguranța pe care le oferă în timpul alergării primează.

CUM ALEGEM CEI MAI BUNI PANTOFI DE ALERGARE – GHID COMPLET

Chiar dacă pare o misiune imposibilă, poți găsi încălțămintea sport care ți se potrivește, dacă iei în considerare următoarele criterii:

  • Suprafața de alergare

  • Intensitatea antrenamentului

  • Tehnica de alergare

  • Greutatea ta

  • Mărimea piciorului

  • Tehnologia pantofilor

Suprafața de alergare

Poate preferi să alergi pe aleile din parc, pe stradă sau în pădurea din apropierea casei tale, iar dacă alegi destinații diferite în care îți desfășori antrenamentul, o singură pereche de adidași nu este suficientă. Ai nevoie de pantofi sport potriviți pentru diverse suprafețe de alergare, cum ar fi:

Asfaltul

Încălțămintea pentru asfalt este cea mai populară alegere a alergătorilor. Aceasta poate fi folosită fără griji și pe aleile parcului, precum și pe alte terenuri cu suprafață rigidă, fără denivelări (inclusiv banda de alergare din sala de fitness). Adidașii de alergare pentru astfalt au următoarele caracteristici:

  • Oferă o amortizare remarcabilă;

  • Au o greutate redusă;

  • Oferă suport la forța de reflexie a energiei;

  • Asigură o respirabilitate crescută a feței, grație materialelor tip plasă folosite la realizarea lor;

  • Prezintă o talpă fină cu aderență bună.

De obicei, pantofii sport de alergare din această categorie nu sunt waterproof și au o rezistență scăzută a feței la uzură.

Terenul accidentat

Dacă obișnuiești să alergi pe o suprafață accidentată (cum ar fi potecile de pădure sau traseele montane), ai nevoie de pantofi de trail. Aceștia protejează piciorul de accidentări și oferă confortul necesar atunci când calci pe crengi, rădăcini etc., datorită următoarelor caracteristici:

  • Au o greutate destul de mare;

  • Sunt, de regulă, rezistenți la apă (în funcție de model, prezintă fie membrană waterproof, fie doar peliculă);

  • Prezintă o talpă cu textură adâncă pentru un plus de aderență pe teren denivelat și un control optim la desprinderea piciorului de sol;

  • Talpa groasă neutralizează mai bine impactul cu suprafața denivelată;

  • În comparație cu adidașii dedicați alergării pe asfalt, talpa încălțărilor de trail este mai tare tocmai pentru a crește rigiditatea la torsiune, prevenind accidentarea.

Iarba

Suprafețele acoperite cu iarbă sunt mai moi și asigură un impact mai fin al piciorului. În schimb, atunci când alergi pe iarbă ai nevoie de mai multă forță de repornire. Prin urmare, poți opta pentru pantofi sport care:

  • Oferă un bun suport pentru bolta piciorului, astfel încât să protejezi fascia plantară;

  • Oferă suficientă amortizare, pentru a ajuta la stabilizarea călcâiului.

Intensitatea antrenamentului

Preferi jogging-ul, un tip de alergare mai lentă sau cauți să îți dobori propriul record de viteză de la o sesiune de antrenament la alta? Preferi să alergi mai des, dar pe durate mai scurte de timp? Ești deja un alergător profesionist, iar acest tip de mișcare face parte din rutina zilnică?

Pantofii de alergare trebuie aleși în funcție de intensitatea antrenamentului, de aceea răspunsurile la aceste întrebări sunt importante. Să analizăm în continuare două posibile situații:

  1. Ți-ai propus să alergi de 2-3 ori pe săptămână și vrei să menții o viteză aproximativă de 10-12 km/h. În acest caz, ai nevoie de încălțăminte sport care integrează elemente de amortizare, ce au rolul de a reduce undele de șoc. Acordă o atenție sporită și stabilității încălțărilor tale, deoarece este necesar un suport optim pe durata alergării.

  2. Participi la competiții de alergare sau, pur și simplu, practici această formă de activitate la nivel avansat? Caută acei pantofi sport care nu doar că îți oferă o bună amortizare, ci au și o greutate redusă.

Tehnica de alergare

Tehnica de alergare poate reprezenta modul în care talpa calcă pe sol, la contactul cu acesta. Dacă te numeri printre cei care au o pronație normală (neutră), adică laba piciorului calcă pe zona de mijloc, ai nevoie de pantofi de alergare convenționali, fără specificații deosebite. Poți alege adidașii de alergare cu o lățime semicurbată. Știai că aproximativ 70% dintre locuitorii planetei sunt caracterizați de o pronație neutră a picioarelor? Totuși, există și alte două tipuri de pronație, respectiv:

  • Pronația exgerată sau hiperpronația, care poate fi sursa disconfortului în timpul alergării și care, dacă nu este corectată prin intermediul unor pantofi sport potriviți, poate provoca probleme de sănătate.Pentru alegătorii care au pronație exagerată, cele mai adecvate sunt încălțările sport cu suport pe interior pentru laba piciorului. Adidașii din această categorie prezintă, pe partea inferioară a tălpii intermediare, un material mai rigid care împiedică exercitarea unei presiuni mai mari pe respectiva zona, în momentul alergării. Poți recunoaște ușor aceste elemente, deorece, de regulă, au culori diferite.

  • Pronația insuficientă cunoscută și ca supinație se identifică prin uzura părții exterioare a tălpii pantofilor. Prin urmare, atleții care au o pronație insuficientă vor alege întotdeauna adidași de alergare care echilibrează talpa și care reduc la minim presiunea asupra articulațiilor.

Totuși, discuția despre alegerea pantofilor potrtiviți în funcție de stilul de alergare nu se termină aici. Corect este ca, în timpul acestei forme de mișcare, aterizarea să aibă loc pe toată talpa, însă în cadrul competițiilor se folosește aterizarea pe vârful degetelor.

Chiar și așa, mulți dintre cei care aleargă nu stăpânesc o anumită tehnică, așa că picioarele aterizează, de această dată, pe călcâi. Dacă și tu faci parte din această categorie, acordă atenție indicelui de amortizare, dar și a celui denumit heel-to-toe drop. Ce reprezintă el?

Heel-to-toe drop indică distanța dintre călcâi și restul tălpii, măsurată atunci când piciorul este încălțat. Cu cât rezultatul obținut este mai mic, cu atât fixarea piciorului va fi mai firească în timpul alergării. Dacă vorbim despre cei mai buni adidași de alergare, indicele heel-to-toe drop este cuprins între 4 și 6 mm. Această înălțime este optimă mai ales pentru novici sau pentru alergătorii începători, ajutându-i să se obișnuiască treptat cu tehnica corectă de antrenament.

Greutatea ta și a pantofilor

Pantofii sport trebuie aleși și în funcție de greutatea corporală a fiecăruia dintre noi, dar și de cea a încălțărilor. Astfel, greutatea va fi distribuită uniform pe toată talpa.

Nu poți alege același model de pantofi pe care i-ai ales când aveai 90 de kg, ca atunci când ai 60 de kg. De ce? În timpul alergării, unda de șoc creată la fiecare pas corespunde unei valori de aproximativ 3 ori mai mare decât greutatea ta corporală. Unda se propagă mai apoi din călcâi către vârful coloanei vertebrale, iar articulațiile preiau amortizarea.

Doar purtând o pereche de pantofi adecvată intervalului de greutate corporală în care te regăsești poți obține un efect de disperare a vibrațiilor de absorbție a șocurilor.

Prin urmare, chiar dacă încălțămintea minimalistă te tentează și te ajută să alergi mai rapid, dacă faci parte din categoria alergătorilor cu o greutate mai mare, ei nu reprezintă cea mai bună variantă. Motivul este cât se poate de simplu: crește riscul de accidentare.

CATEGORIA PANTOFILOROBIECTIV DE ANTRENAMENT
Ușoară (Lightweight)Alergare rapidă
Medie (Midweight)Activități fizice diverse
Grea (Hardweight)Alergarea maraton (pe distanțe lungi)

Mărimea potrivită

Alegerea corectă a mărimii este esențială pentru a te bucura de siguranță și confort în timp ce porți pantofii tăi de alergare. Deoarece nu există un standard, mărimile diferă de la un brand la altul. Cel mai simplu este să îți măsori talpa și să consulți, mai apoi, tabelul de mărimi pentru a afla care este numărul care ți se potrivește – un truc extrem de util, mai ales atunci când comanzi încălțăminte online.

Trebuie să știi că anumiți producători exprimă mărimile articolelor pe care le fabrică în MP, indice care se referă la lungimea branțului în mm.

Pe epantofi.ro îți punem la dispoziție tabele de mărimi specifice fiecărui produs, pentru ca procesul alegerii să fie mai simplu. Poți afla de aici cum măsori corect talpa picioarelor, folosind o metodă simplă și la îndemână. Ia în considerare faptul că se recomandă ca pantofii sport de alergare să fie cu 0.5 cm sau chiar 1 cm mai mari decât rezultatul obținut în urma măsurătorii.

Tehnologia pantofilor

În funcție de preț, dar și de producător, pantofii de alergare pot îngloba diverse tehnologii care să le sporească performanțele. De regulă, brandurile de articole sport și-au creat propriile inovații în materie de tehnologie, iar printre cele mai cunoscute dintre ele se numără:

  • EVA (Ethylen acetat de vinil), un material flexibil, cu greutate redusă, care asigură o protecție foarte bună împotriva șocurilor. Pantofii sport cu talpă din spumă EVA au, de asemenea, și proprietăți impermeabile. Totodată, vorbim despre un material rezistent la radiațiile UV.

  • BOOST, tehnologia care aparține mărcii Adidas se regăsește în structura celor mai multe dintre modelele de pantofi de alergare ai brandului. Pe scurt, aceasta neutralizează șocul de impact, micșorând simultan consumul de energie.

  • Intelligent Cushioning System este o altă tehnologie lansată de Adidas, frecvent utilizată în fabricarea adidașilor de alergare care aparțin aceste mărci. Grație tehnologiei, încălțămintea capătă un plus de stabilitate, aderență și control, îmbunătățind performanețele atletului.

  • Air Unit este tehnologia cu care sunt prevăzuți adidașii Nike Air Max care presupune ca talpa acestora să fie realizată din perne de aer. Air Unit conferă libertate de mișcare și flexibilitate pantofilor și, alături de talpa exterioară de tip Waffle, contribuie la menținerea unei tracțiuni excelente.

  • Sistemul Flyfire este prezent, de asemenea, în construcția pantofilor de alergare Nike Air Max și poate fi observat la nivelul șireturilor. Acesta are scopul de a oferi o mai bună fixare a picioarelor în timpul antrenamentelor.

ALERGAREA PE TIMPUL IERNII: DE CE ECHIPAMENT AI NEVOIE?

Alergarea este o activitate benefică și poate reprezenta un antrenament plăcut chiar și în ciuda vremii nefavorabile. Dacă practici alergarea pe timp de iarnă, iată ce anume trebuie să conțină echipamentul tău:

  • Pantofi sport care nu alunecă, care au proprietăți impermeabile și care au suficiente elemente reflectorizante.

Best choices:

  • Șosete înalte, printre care recomandate sunt și șosetele de alergare din lână merinos, special concepute pentru a proteja picioarele de frig în timp ce te antrenezi.

  • Mănuși de alergat care elimină umezeala. O opțiune foarte bună sunt mănușile cu un deget, dar și cele încălzitoare instant.

  • Căciulă și/sau buff, care asigură protejarea extremităților și încălzește aerul pe care îl respiri pentru a-ți feri fața de frig.

  • Colanți mai groși, chiar flaușați.

  • Jachetă groasă, antivânt, impermeabilă, care te va ajuta să faci față capriciilor vremii în sezonul rece al anului.

Layering-ul, soluția vestimentară pentru alergarea pe timp de iarnă

  1. Primul strat: este plăcut la atingere, lasă pielea să respire, ține departe de corpul tău transpirația. Alege piese vestimentare din poliester, Thermax sau polipropilenă.

  2. Stratul intermediar: reține umezeala care trece prin primul strat. Ideale sunt hainele sport din polar fleece, poliester sau lână merinos.

  3. Stratul exterior: blochează pătrunderea aerului rece, permite evaporarea umezelii. Alege o jachetă antivânt, cu sau fără membrană GORETEX.

CUM ALEGI ÎNCĂLȚĂMINTEA PENTRU PICIORUL CU PLATFUS?

Până la sfârșitul anilor 1800, pielea naturală era cel mai popular material pentru fabricarea articolelor de încălțăminte. Mai apoi, o descoperire neintenționată, ce-i drept (mai exact, cea a lui Charles Goodyear care a aruncat, din greșeală, cauciucul în sulf încălzit) a dat naștere unei noi materii prime pentru realizarea pantofilor: cauciucul vulcanizat. Grație rezistenței acestuia, a început să fie utilizat în numeroase aplicații, inclusiv pentru producerea primilor pantofi sport de atletism.

Pantofii de alergare moderni

Spre deosebire de modelele timpurii, rudimentare le-am putea spune, pantofii de alergare moderni prezintă tălpi intermediare din spumă, precum și alte elemente care permit o mișcare naturală a picioarelor. Tălpile exterioare sunt fabricate din cauciuc sintetic care oferă o abraziune optimă și care îmbunătățesc tracțiunea, în timp ce marginile și partea din față a pantofilor sport sunt realizate din materiale care îmbunătățesc ventilația (cel mai adesea, mesh).

În plus, pantofii confecționați astăzi sunt creați special pentru a se potrivi perfect în picioare, în funcție de particularitățile pe care le au acestea. Astăzi, ai la dispoziție pantofi de alergare care susțin mișcarea de pronație sau supinație, dar și modele ideale pentru mișcările normale ale picioarelor.

În continuare, îți facem cunoștință cu anatomia pantofilor de calitate destinați alergării, pentru a recunoaște mai ușor elementele specifice ale încălțărilor pe care le cauți:

  1. Fața – aceea parte a pantofului care înfășoară și acoperă zona superioară a labei piciorului.

  2. Întăritura branțului – o porțiune mai dură de material acoperită de față și care înconjoară călcâiul.

  3. Căptușeala – stratul de căptușeală dintre față și talpă este, de obicei, realizată din poliuretan, etilen vinil acetat sau dintr-un mix al celor două.

  4. Podețul – o zonă fermă din material poziționată în interiorul pantofului, care are rolul de a delimita pronația.

  5. Talpa – este aceea suprafață de sub pantof, confecționată deseori din material sintetic.

O categorie aparte de încălțăminte este cea dedicată persoanelor care au platfus. Alergătorii care au picioarele plate înfruntă o serie de provocări atunci când sunt în căutarea pantofilor potriviți. În timp ce unii specialiști recomandă încălțămintea cu un plus de suport în zona arcului tălpii, alții indică exact opusul.

Așadar, care dintre cele două opinii este și cea corectă? Răspunsul depinde de mai mulți factori, dar foarte important este să luăm în considerare că există două tipuri de picior cu platfus:

  1. Platfusul anatomic

  2. Platfusul cauzat de prăbușirea arcului plantal

Practic, în cazul celor din cea de-a doua categorie cei mai adecvați sunt adidașii care prezintă suport pentru arc, astfel încât, în timp, mușchii acestei zone să fie consolidați și să poată susțină de la sine arcul plantar. Pe de altă parte, în cazul persoanelor care au un platfus anatomic, pantofii din această categorie nu vor face decât să creeze presiune în zona genunchilor, provocând durere.

Arcada influențează mișcarea pe care piciorul o are în timpul alergării. În cazul platfusului, amprenta tălpii este plată și dreaptă, iar arcada este foarte coborâtă. Poți încerca un pantof sport cu lățime dreaptă – este foarte posibil ca acesta să îți ofere confortul necesar. Un caz aparte îl reprezintă, însă, supinația mixtă. Acest lucru înseamnă că suferi de platfus, dar în același timp talpa se uzează în partea exterioară. În acest caz, alege adidași cu călcâiul tăiat din partea externă. De asemenea, de mare ajutor poate fi și introducerea unui branț special cu suport în interiorul încălțărilor, care va contracara întoarcerea piciorului către interior.

În general, persoanelor cu piciorul plat le sunt recomandate încălțările de alergare pentru controlul mișcării, mai ferme decât modelele clasice și cu o talpă mai lată.

La prima vedere, adidașii de alergare nu se deosebesc foarte mult de sneakerșii pe care îi poți purta zilnic. Diferențele dintre cele două tipuri de articole vestimentare există, însă, iar cea mai importantă dintre ele vizează chiar detaliile. Încălțămintea de alergare are la bază tehnologii speciale, precum și elemente de design destinate să faciliteze și să asigure această activitate fizică.