Există pantofi despre care s-au scris piese muzicale, iar lansarea fiecărei noi colaborări acumulează cozi lungi în fața magazinelor. De data aceasta, însă, nu vorbim despre tocurile elegante, ci de sneakerșii legendari – Nike Air Force 1 – care și-au făcut debutul la New York, atât pe străzi, cât și pe terenurile de baschet, câștigând în timp record simpatia fanilor din întreaga lume.

Ce au în comun catedrala Notre Dame din Paris și avionul prezidențial al SUA? Ambii au inspirat crearea unora dintre cei mai cunoscuți pantofi din lume.

Istoria Nike Air Force 1

Prima pereche de AF1 a fost lansată în 1982, iar designerul său a fost Bruce Kilgore. Creând forma pantofilor, el a fost inspirat de … forma Catedralei Notre Dame, deși inițial trebuia să fie o figură Michelin. Denumirea Air Force One se referă la avionul cu care călătorește președintele Statelor Unite ale Americii. Probabil nimeni nu se aștepta ca această combinație ciudată va avea un succes atât de mare, care va dura chiar și peste trei decenii. Și nu pare că această situație se va schimba în viitorul apropiat.

Nike Air Force 1 a fost creat cu cu gândul la jucătorii de baschet – aceștia au fost primii pantofi din seria Nike Basketball. Moses Malone, Mychal Thompson (tatăl lui Klay Thompson care joacă în prezent la Golden State Warrios), Bobby Jones, Calvin Natt, Jamal Wilkes și Michael Cooper au fost primii care au purtat acest model – așa-numiții „the original six”. Primele modele de Air Force 1 erau albe, cu elemente cenușii și aveau o parte superioară peste glezne, cu o curea caracteristică – Propticeptic Belt. AF1 au fost considerați pantofii aproape indestructibili, concepuți pentru a răspunde nevoilor jucătorilor de baschet care s-au plâns de calitatea slabă a încălțămintei pentru baschet.

De pe terenul NBA pe străzile din New York

New York este considerat leagănul succesului pantofilor Nike Air Force 1, și mai precis – Harlemul. Este strada cu faimoasele „block parties” – evenimente organizate nu acasă, ci pe terenurile de baschet – au făcut ca pantofii să fie celebri în întreaga lume. Acolo s-a născut stilul streetwear, printre caracteristicile căruia se numărau modelel kicks.

Și de pe stradă a urmat un drum mic până în cultura hip-hop, ai cărei reprezentanți nu numai au apărut în sneakerșii Air Force 1, dar au scris și piese despre aceștia. Cântărețul Nelly a lansat în 2002 piesa intitulată „Air Force Ones”, pe care toate stațiile muzicale au refuzat să o difuzeze, susținând că este o reclamă.

La rândul lor, pentru cea de-a 25-a aniversare a lansării legendarilor sneakeși, KRS-One, Kanye West, Nas și Rakim au lansat și ei o piesă intitulată “Clasic”, care este probabil cel mai bun cuvânt pentru a rezuma acest model de pantofi.

Cei mai bine vânduți pantofi Nike

În anii 90, când Charles Barkley sau Rasheed Wallace au apărut în aceste modele pe terenurile de baschet NBA, Nike Air Force 1 au început să câștige popularitate și pe cealaltă parte a Atlanticului. Acesta este doar unul dintre factorii datorită căruia aceste modele au ajuns cei mai bine vânduți pantofi din întreaga istorie. Conform statisticilor publicate în 2017, cu ocazia celei de-a 35-a aniversare AF1, vânzarea acesteia a oferit mărcii Nike 28 de miliarde de dolari.

Știai că…?

Pe parcursul aproape patru decenii, au fost lansate peste 2.000 de variante Air Force 1.

Dar să analizăm această încălțăminte și din punct de vedere al practicității – la urma urmei, vorbim despre un model de pantofi sport. Confortul și amortizarea trebuiau să fie prevăzute de către perna de aer plasată în talpă, iar aderența la parchet o oferea talpa din cauciuc. Partea superioară din piele, cu care a fost echipat primul model de Air Force 1, la rândul său, garanta durabilitate.

Nu putem să nu menționăm versiunile speciale ale acestui model. Cel mai remarcabil a fost cel lansat în 2007, la 25 de ani de la lansarea primului model AF1. A fost cusut manual în Italia și confecționat din piele de crocodil sau anaconda. Prețul unei astfel de plăceri este – un fleac – 2 mii de dolari. De remarcat este și colecția The Ten, care este o colaborare a Nike cu designerul Virgil Ablohem, directorul casei de modă Off-White, precum și colaborarea producătorului american cu rapperul Travis Scott.

Autor

Agnieszka Ślęzak

Deși se pare că tocurile înalte și sneakerșii nu merg mână în mână, aceste modele de pantofi sunt printre preferatele mele. În garderoba mea domină culoarea neagră și imprimeurile florale. În viața privată sunt un fan al umorului negru, al animalelor și al filmelor lui Quentin Tarantino.
Textul original al articolului a fost tradus și adaptat în funcție de cerințele blogului epantofi.ro.