Maciej Majzner ne povestește despre avantajele și dezavantajele profesiei de regizor la prezentări de modă
În ciuda faptului că, în spatele cortinei întregului eveniment mare, cum este o prezentare de modă, există un personal format din persoane care sunt responsabile de elemente individuale, regizorul este responsabil pentru aspectul imaginii. Se gândește, coordonează, verifică și se asigură că efectul final este perfect. Cu ocazia Supervision Fashion Show, acest rol a fost jucat de Maciej Majzner. Întotdeauna dispus să ajute, plin de viață și amabil, el a povestit redacției noastre secretele profesiei sale.
Radiază profesionalism deplin și multă căldură. Maciej Majzner este dornic să vorbească despre profesia sa și, special pentru cititorii noștri, ne invită în culisele spectacolelor de modă.
Maciej Majzner: regizor de spectacole de modă, vizionar și artist
Moda l-a însoțit întotdeauna. Maciej Majzner are un suflet de artist care îi permite să creeze evenimente extraordinare și sesiuni vizionare. Își dă tot sufletul industriei modei și, atunci când face ceva, se implică 101%. Ultima sa lucrare, prezentarea de modă online MODIVO x epantofi.ro, a adunat zeci de cuvinte frumoase. Cum vorbește Maciek despre profesia sa? Calm și cu mare angajament!
Cine este Maciej Majzner și ce înseamnă meseria de a fi regizor la prezentări de modă?
Ce să faci pentru a deveni regizor la prezentări de modă?
Probabil dacă ați întreba diverși regizori de modă care este povestea lor, cu toții ar spune o altă poveste. Aici nu există o singură cale sau domeniu de studiu: „Regie de modă” și probabil că nu mulți regizori de filme sau teatru ar dori să regizeze strict spectacole de modă. Este o combinație de evenimente, circumstanțe, interese și abilități. În cazul meu, această combinație a fost benefică. Interesul meu pentru modă, atâta timp cât îmi amintesc, a coincis cu faptul că practicam dansurile de societate de la vârsta de zece ani. Am dansat cu partenerele mele la multe turnee și spectacole, iar eu am fost întotdeauna persoana care a decis pe ce muzică vom dansa, cum ne vom îmbraca, ce efecte speciale ar trebui adăugate și cum să creăm atmosfera potrivită. Aceștia au fost probabil primii pași ai carierei mele de regizor.
Cum s-a întâmplat că ai preluat această profesie?
Vin din Łódź, unde a avut loc cu ani în urmă cel mai mare eveniment din industria modei din Polonia – Fashion Week. Am primit invitații la spectacole, am petrecut zile urmărindu-le și nopți la petrecerile de după la care am întâlnit oameni din industria modei. Și așa am întâlnit câțiva tineri designeri care planificau prezentări de modă la Fashion Week. Am vorbit despre faptul că eram interesat de regia spectacolelor, le-am spus ideile mele care le-au plăcut, iar în 2011 am regizat primele două spectacole în timpul Săptămânii Modei. Mai târziu totul a început să curgă de la sine, mi-am construit portofoliul, astfel am început să am ceva de arăt atunci când vorbeam cu designerii despre regia spectacolelor lor. Și așa au trecut zece ani de la primul spectacol.
Cum înțelegi conceptul de modă? Ce înseamnă moda pentru tine?
Pentru mulți oameni asociați cu aceasta și care lucrează în această industrie, moda înseamnă întreaga lume. Eu am o abordare ușor diferită. Moda este importantă pentru mine și are un loc semnificativ în viața mea. Cu toate acestea, o tratez ca parte a acestei vieți, a vieții mele de zi cu zi. Hainele fac parte din fiecare zi din viața mea. Sunt ceva ce mă însoțește toată ziua, mă fac să mă simt bine și, de asemenea, determină modul în care sunt perceput. Cu siguranță, rezultă din felul în care am fost crescut, părinții mei, deși nu provin dintr-o familie bogată, au acordat întotdeauna o mare importanță modului în care s-au îmbrăcat și cum m-au îmbrăcat. Moda este doar o parte din viața mea pe care o iubesc și care mă face să mă simt bine. Dar nu vreau să creez o ideologie și să spun că sunt un entuziasmat și un cunoscător al istoriei modei – nu este așa.
Abordarea mea față de prezentări și, prin urmare, față de munca mea, este diferită. Este un spectacol pentru mine. Așa cum baletul sau opera au nevoie de un regizor, prezentările de modă sunt la fel. Desigur, există și sesiuni, dar toți cei care au fost la spectacol, chiar și o persoană care nu știe prea multe despre această profesie, va înțelege despre ce vorbesc. Sunt emoții, este ceva care se mișcă, este artă.
Ce ți se pare cel mai atractiv la acest loc de muncă?
Ah, aș avea nevoie de mult timp ca să pot menționa toate lucrurile frumoase! Munca unui regizor de spectacol combină multe elemente care mă fac să am fluturi în stomac. Pentru asta iubesc teatrul, dar am fost mereu interesat de toate munca din jurul spectacolelor teatrale mai mult decât spectacolul în sine. Ce se întâmplă în spatele scenei este modul în care scena se mișcă, modul în care peisajul, ținutele și personajele apar pe ea. Spectacolul de modă are o legătură strânsă cu teatrul. Trebuie să recunosc că întotdeauna mi-a plăcut să fiu lider. Îmi plăceau piesele de teatru și concursurile de recitare la școală. Îmi place să stau în fața scenei când luminile cădeau peste mine. Datorită acestor lucruri, băiețelul plin de complexe, care este încă undeva în mine, înflorea și știa că este în locul potrivit. Am visat să devin model, să fiu și eu în centrul atenției. Nu am crescut ca să fiu model, dar am și eu două ore în care pot să fiu în centrul atenției atunci când facem repetiții cu modelele. Și sunt atât de multe emoții în jur când începe spectacolul. Aceasta este o meserie care îmi dă fiori atunci când vorbesc despre ea.
Ai putea pune ceva pe lista dezavantajelor acestei profesii?
Eu nu le văd. Desigur, aș putea spune că este o muncă grea, că petrecem câteva ore bune pe zi pe platoul spectacolelor, că uit să mănânc atunci, astfel slăbesc, că dorm foarte puțin și că mă stresez prea mult. Totul este adevărat. Dar cred că oamenii care subliniază atât de mult aceste „defecte” vor doar să își consolideze poziția. La urma urmei, dacă spun că este o profesie atât de dificilă, vor fi mai apreciați. Eu nu văd defectele. De fiecare dată când întreaga echipă este deja obosită, atunci când creăm un spectacol, spun la microfon: „Dragilor, suntem obosiți, știu. Dar gândiți-vă la faptul că, facem un lucru frumos, că avem un loc de muncă pe care îl iubim și că poate părea greu acum, dar nu este o muncă de producție sau din domeniul sănătății. „
Crezi că profesia de regizor de spectacol poate fi învățată sau trebuie să te naști „cu acest ceva”?
Ai nevoie și de una, dar și de alte. Pentru toate profesiile artistice trebuie să te naști cu „acel ceva”. Cu toate acestea, nu este ca și cum ai avea „acel ceva”, intri în spectacole și faci față. Când am început, am știut întotdeauna care este ideea mea pentru spectacol, ce am vrut să prezint, să spun și să arăt. Dar pentru a fi așa, a trebuit să învăț o mulțime de lucruri tehnice. Aici, succesul meu a fost cu siguranță faptul că pot stabili cu ușurință contacte și îmi pot comunica gândurile, descriindu-le. Datorită acestui fapt, au fost create primele spectacole. Pentru că echipa tehnică – băieții de la lumini, efecte etc. știau la ce mă refer și au aprins lămpile așa cum mi le-am imaginat. Dar nu a fost atât de ușor, pentru că eram nou, așa că au trebuit să mă înțeleagă mai bine. De-a lungul anilor am învățat multe, dar mereu subliniez că spectacolul este rezultatul muncii de echipă. Fără un tehnician de lumini și un inginer de sunet bun, regizorul nu va face nimic singur, chiar dacă s-a născut cu un mare dar.
La ce se rezumă munca ta în practică?
Munca unui regizor este într-adevăr totul, cu excepția aparițiilor modelelor, care pot fi văzute pe podium. Regizorul este responsabil pentru crearea conceptului general al spectacolului sau evenimentului. El îl creează împreună cu designerul sau persoana responsabilă de acest lucru în cadrul mărcii cu care cooperează. Ca regizor, vin cu conceptul scenografic, aspectul podiumului, iluminarea întregului spectacol, dacă (și ce) vom folosi efecte speciale, de obicei aleg și muzica pentru spectacol. Desigur, în funcție de bugetul evenimentului, lucrez uneori cu un scenograf, cu un DJ care creează o piesă complet nouă dedicată spectacolului. Până acum, însă, acestea erau de obicei ideile mele. Acord o mare importanță muzicii, deoarece, după părerea mea, muzica este cea care creează atmosfera cel mai mult. Este ca în teatru, înainte ca perdeaua să fie ridicată, muzica se aude deja, te face să simți spectacolul.
Cu ce crezi că ar trebui să înceapă cineva care vrea să devină regizor la prezentări de modă?
De la a lua în considerare care va fi principalul său job. Realitatea este că există foarte puține prezentări de modă în Polonia și, chiar dacă există mai mulți regizori în țară, cred că niciunul dintre noi nu trăiește de fapt din asta. Am tratat întotdeauna spectacolele ca pe un loc de muncă suplimentar, un hobby care îmi face visele să devină realitate, dar și o sursă suplimentară de venit. Pe de altă parte, dacă cineva este sigur că vrea să facă acest lucru, îi recomand calea pe care am parcurs-o eu. Am urmărit o mulțime de emisiuni în direct și, cât am putut, am încercat să mă alătur echipei de oameni care creează spectacolul, de exemplu chiar și pentru lipirea pantofilor. Acest lucru m-a învățat să lucrez din spate. Observarea și ascultarea au fost o știință grozavă cu care merită întotdeauna să începi.
Nu putem să nu te întrebăm despre ținutele tale preferate. Ai articole vestimentare unice în garderoba ta?
Tratez moda și hainele ca parte din viața mea de zi cu zi. Nu am hainele la care visez, pentru care aș plăti o sumă gigantică sau pentru care mi-aș da sufletul. Uneori mă gândesc în sinea mea că dacă aș fi bogat , aș purta haine de la Dries Van Noten, dar nu sunt, așa că nu le port. Mă îmbrac din lanțurile de magazine, „caut pietre prețioase” de preferință la reduceri. Uneori sunt îmbrăcate în ținute care costă între 300-500 lei. Aud des că arăt ca și cum aș fi îmbrăcat în haine de designer, oamenii mă întreabă de unde am luat anumite articole vestimentare. Atunci răspund direct: Zara, pentru 100 lei. Nu voi spune altfel. Acesta este adevărul și nu are rost să mă prefac. Am fost crescut într-o casă și o familie normală, dar, în timp ce mă uit la fotografiile părinților mei, nu-mi vine să cred că au arătat întotdeauna atât de bine. Le mulțumesc că m-au învățat cum să mă îmbrac ieftin și să arăt bine.
Există articole vestimentare care nu sunt pe placul tău?
Oh, multe! Nu vreau să spun că nu voi purta niciodată ceva, pentru că poate cândva o să vreau să o iau razna. Dar există o mulțime de astfel de haine. Nu vreau să dau lucrurilor nume, dar nu voi purta niciodată ceva ce nu arată nicicum. Uneori mă întreb de unde iau oamenii haine atât de obscure. În mod evident, și ei la rândul lor mă privesc ca pe un ciudat, întrebându-se de unde mi-am luat o geacă albă și pantalonii largi … Dar da, nu voi purta niciodată haine care să mă facă să arăt ca oricine altcineva. Îmi omoară personalitatea.
În ce pantofi te simți cel mai încrezător?
Sunt ferm definit în ce pantofi port. Toamna și iarna port de obicei ghete jodhpur, de câțiva ani port și botine cowboy. Primăvara și vara optez pentru mocasini, îmi place stilul retro, ca stilul bunicul meu. Îmi plac foarte mult espadrilele și sandalele, dar numai în vacanță. Îmi plac pantofii care pun punctul pe „i”. Completez costumul negru cu pantofi decorați cu paiete. Îmi place imprimeul de șarpe și cel de crocodil, oferă un efect antic. Nu sunt genul de papagal cu pantofi colorati. M-am gândit în ultima perioadă la bocancii de la Dr.Martens, dar asta mai rămâne de văzut.
Ce pantofi nu vei purta niciodată?
La fel ca și în cazul hainelor, nu vreau să spun că nu voi purta niciodată un anumit model de pantofi. Cu toate acestea, am o problemă cu pantofii sport. Nu îi pot purta, sunt incomozi pentru mine, îi port doar în zilele libere cu pantaloni de trening, dar atunci optez mereu pentru un palton sau ceva din piele, pentru a nu fi destul de sportiv.
Directorul e-commerce MODIVO – Aleksandra Szol-Tułecka și regizorul prezentării de modă – Maciej Majzner
În timpul producției Supervision Fashion Show, în ciuda mai multor ore de înregistrări în studio și pregătirea deplină de a acționa, Maciej Majzner nu și-a pierdut zâmbetul de pe față. Este un adevărat regizor și a-l privi „în acțiune” este pură plăcere și inspirație!